Blondínka v autoškole sadne do auta a spustí:
Tak toto je bezpečnostný pás, treba sa ním pripútať.
Áá, prevodová páka, rozumiem, na riadenie rýchlosti.
Áá, volant, rozumiem, bez neho by sme nemohli ísť do zákruty.
Áá, kľúčik v spínači, rozumiem, s ním naštartujem motor.
Zrazu jej skĺzne zrak na podlahu. Chvíľu je ticho a potom povie:
A máme problém. Tu sú tri pedále a ja mám iba dve nohy!
Hoci šoférujem málo (ročne len necelých 10 000 km), podľa môjho skromného názoru je takisto s "prevodovou pákou" mimo. Na riadenie rýchlosti sa používa plynový pedál - totiž ním riadime, ako rýchlo ideme. Tá páka slúži na radenie rýchlosti.
radenie rýchlostných "prevodových" stupňov
Mifan predstavujem si, ako po nastartovani auta zacinas riadit rychlost plynovym pedalom, bez spojky a radiacej paky;)Podla mojho skromneho nazoru totiz pri manualoch tymito tromi vecami riadime, ako rychlo ideme...samotnym pedalom mozeme riadit akurat tak hucanie a otacky motora:D
A pre detailistov treba dodat, ze blbost je aj tvrdenie "volant, rozumiem, bez neho by sme nemohli ísť do zákruty" :))
Ja si to predstavujem tak, že ak stojím, po zošliapnutí spojky a zaradení rýchlostného stupňa nemám rýchlosť žiadnu. Dokonca po naštartovaní sa mi často stáva, že motor hučí. A to som sa plynového pedála ešte ani nedotkol.
Ale ak je ťažké si priznať, že "riadenie rýchlosti" prevodovou pákou je v horeuvedenom a vyššie napísanom texte blbosť, tak prosím. Vymýšľajme ešte. :-)
S volantom problém nemám. Bez neho by sme fakt nemohli ísť do zákruty. Okrem iného. Štandardným spôsobom, samozrejme.
ok, kto nastartuje verbala?
Len tak? Bez riadiacej páky? Neblázni!
jedna vec je ako si to predstavujes a druha vec je ako to napises, ako aj v reakcii na co to napises:) ja som nepoieral, ze riadenie rychlosti iba prevodovou pakou je blbost (lebo bez spojky to myslim dobre nepojde:D), iba som poukazoval na to, ze rovnaka blbost je aj riadenie rychlosti iba plynovym pedalom...a dokonca si myslim, ze pouzivanie radiaca paky je pri manualoch na rozdiel od pouzivania plynoveho pedalu nevyhnutna podmienka na riadenie rychlosti:) plynovy pedal akurat dava tomu riadeniu vacsi rozsah, resp. pomaha v zlozitejsom terene:) a ja som myslim nikde nepisal, ze by nastartovany motor nemal hucat, iba ze pedalom mozes to hucanie riadit:)
Jedna aj druhá vec je naozaj taká, ako si napísal.
Ale najdôležitejšia vec je, ako tomu porozumieš. Lebo ja som napríklad nikde nepísal o riadení rýchlosti iba plynovým pedálom. :-)
Dokonca by som si trúfol tvrdiť, že moje vyjadrenie si nijako neodporuje s tvojim, citujem: "pouzivanie radiaca paky je pri manualoch na rozdiel od pouzivania plynoveho pedalu nevyhnutna podmienka na riadenie rychlosti", ale na druhej strane doplnok "plynovy pedal akurat dava tomu riadeniu vacsi rozsah, resp. pomaha v zlozitejsom terene" je výraznou degradáciou nevyhnutnej funkcie plynového pedálu, čím v kombinácii s predošlým citátom sa dokonca stráca jeho nevyhnutnosť takmer úplne.
A okrem iného keď naštartujem motor v nejakej hale, hučí inak, ako v garáži, dokonca v lese hučí tiež inak, aj na ulici zase inak. A niekde je jeho hukot silnejší, inde slabší. Znamená to teda, že prostredím, v ktorom naštartujem motor, môžeme jeho hučanie riadiť? :-)
mne sa páči na mifanovom prvom komentári tá logická súvislosť medzi najazdenými km a znalosťou rozdielu medzi riadením a radením. takže by som to doplnil: hoci mám 25 cm vtáka, myslím si že tu riešite kokotiny.
ok nenapisal si iba, ale pake si vycital ze sa nou neriadi rychlost (hoci do urcitej miery moze), ale riadenie rychlosti si priradil prioritne na pedal, ktory vsak bez paky na tych manualoch s rychlostou nespravi vobec nic, takze je podla mojej logiky nespravne napadnut zovseobecnenu nevyhnutne potrebnu paku a riadenie zovseobecnit na nie nevyhnutne potrebny pedal:)) co sa tyka hucania,tak je treba si ujasnit, co rozumieme pod hucanim a co pod jeho riadenim. Ak hucanim rozumieme to co sa dostane az do ucha, tak kedze to zavisi ako od zdroja tak aj od vodica, tak o riadeni hucania prostredim hovorit mozeme, staci urvat vyfuk:)) Avsak ak riadenim rozumieme plyunulu zmenu, tak tam asi skor spada iba ten pedal, ktorym dokazeme ovladat zdroj zvukoveho vlnenia:))
PS: zachvilku tu nabehne niekto, ze sme obaja mimo, ze pedal iba riadi nieco, co riadi nieco, co riadi nieco, co riadi rychlost:))
Aká diskusia sa tu rozbehla po diskusii v autoškole :)
Ja som nepriradil prioritne riadenie rýchlosti pedálu. Myslím, že ani z napísaného textu nevyplýva v mojom príspevku jeho funkcia ako prioritná, teda pre mladšiu generáciu niečo ako defaultná. :-)
Napísal som len, že radiacou pákou sa rýchlosť radí, ale neriadi. Je pravdou, že bez zaradenej rýchlosti by sme túto asi sotva mohli riadiť a riadili by sme akurát hučanie motora - ako bolo detailne a vyčerpávajúco vysvetlené, ale radiaca páka naozaj slúži len na jej radenie. Ona samotná nevykonáva plynulú zmenu, ktorúž to chcúc si u páky opomenúť, u hučania naopak súc si vyzdvihnuvší. :-)
Takže pokiaľ môže plynový pedál plynule vykonávať zmenu hučania, rovnako tak môže plynule vykonávať zmenu rýchlosti, čím ju vo svojej úplne najzákladnejšej podstate riadi. Naopak, páka samotná nedokáže rýchlosť riadiť, pretože nie je schopná plynule vykonávať jej zmenu. Dokáže ju len (s pomocou spojky, samozrejme) radiť, avšak bez plynového pedálu by sme ju neboli schopní plynule meniť, teda ani riadiť.
Ak by sme teda išli do najzákladnejších detailov, sú totiž kolesové zariadenia (niekto ich možno nazve vozidlami), z ktorých dám do pozornosti napr. niektoré motokáry cart (tým, že sa náročky nerozpisujem o konkrétnom type, nechávam priestor na ďalšie chytanie za slovíčka), ktoré nemajú ani spojku, ani radiacu páku a hľa! Rýchlosť menia a riadia predovšetkým plynovým pedálom! Nepíšem, že výlučne, lebo mohol by som ešte pre kompletnosť vyzdvihnúť funkciu brzdového pedálu, ktorý na tomto kolesovom zariadení má určitú neopomenuteľnú a nezanedbateľnú úlohu pri plnení riadenia rýchlosti pomocou jej znižovania, čo ale - a tu by som takisto upriamil pozornosť - má aj u normálnych vozidiel a zatiaľ - a to je hrubým nedostatkom tejto hodnotnej diskusie - tu toto pedálové zariadenie nebolo spomenuté, čo by mohlo vyvolať dojem, že svoju funkciu v riadení rýchlosti zďaleka neplní. Ale áno, plní. :-D
:-D Nie len bez zaradenej, ale bez zaradovanej. Ako dobre vieme, vo vacsine vozidiel potrebuje pedal v intervale u nas legalnych rychlosti asistenciu paky pri riadeni rychlosti niekolko krat. A prave to je dovod, preco som reagoval, ako som reagoval. Ano paka sa pouziva na radenie rychlosti, ale to je nevyhnutna podmienka na riadenie rychlosti. Preto som reagoval na to uvodne tvrdenie "Na riadenie rýchlosti sa používa plynový pedál - totiž ním riadime, ako rýchlo ideme", nakolko v tvrdeni malo odzniet "spojka, plynovy pedal, radiaca paka". Lebo ako nebolo spravne zovseobecnenie na paku, tak nie je ani na pedal.
Priznavam, ze s hucanim som sa odrbal ja, lebo pedalom to hucanie na nulu zvacsa nedostaneme, cize mal som tam dat pedal a klucik:))