Autor určite nepracuje v školstve, ani nemá deti. Ja som maturoval v roku 1987, tento rok moja dcéra. Mal som určite ľahšie otázky ako ona.
V Čechách to nebude nič iné.
Prdík hovoríš ty, maturovala na tej istej škole ako ja. Maturity boli rovnaké pre všetkých, otázky pre písomky vyhlasovali v rozhlase. Ústne tiež žiadny rozdiel, nebola ľahšia a ťažšia verzia.
no to je dolezita info, ktoru si mal napisat hned, bez nej ta info mala uplne iny vyznam. a z koho pohladu boli tie otazky lahsie/tzsie , z tvojho ? mozno teraz sa ucia riesit viac logicky a s porozumenim, preto si ty myslis, ze su tazsie (lebo za nasich cias sa ucilo viac naspamat a logika sa brala len ako odbor matematiky).
ok doki, suhlasim, ale rozumiem pohladu sutora, mam jedno dieta skolopovinne a mam pocit ze sa tam ucia (takmer) same kokotiny. to ale nevyvracia fakt, ze my sme sa ich ucili tiez, ale teraz sa ucia trosticku ine. obsah je urcite iny, aj forma (ucebnice su farebnejsie a potavejsie), ale styl a system sa nezmenil vobec. vychovaj poslusneho uradnika, trotla, kohokolvek, hlavne poslusneho.
a co je uplne najdolezitejsie, nezmenil sa absolutne kokotsky system, ze vsetci maju vediet vsetko rovnako. to je hlavny dovod neuspechu slovenska. ma byt: kto ma talent na co, co ho zaujima, co ho bavi, co mu ide, rozvijajme mu to do maxima, ostatne nech ho nezaujima (alebo len velmi okrajovo), nezatazujem ho tym. nie u nas kokoti, toto vies, to nechaj tak, uc sa to co nevies, na co nemas talent, co ta nezaujima, co ta nevavi. epic fail brutal. socializmus neskoncil. vsetci vsetko rovnako. aj preto su znamky kokotina.
@mikchal urcite, ja som postrehol len to, ze sa tu rozobera ake tazke boli matury v minulosti a ake su dnes, tak neviem ako si maturoval ty ale zjavne mas problemy s chapanim pisaneho textu ..
mikchal: Podľa Tvojej metódy vyrobíme fachidiotov, ktorí budú dobrí len v jednej oblasti, ale nebudú mať prehľad, nebudú vidieť širšie súvislosti a nebudú schopní komplexnejšie riešiť problém. Ono ani tak nejde o to, či sa dieťa všetko to učivo naučí, hoci aj trénovanie pamäti je dobrá vec. Dôležitejšie je to, že sa mu v hlave uloží, že existuje oveľa rozmanitejší svet a že niekedy sa, žiaľ, treba prekonať a urobiť aj to, čo Ťa práve nebaví...
nie fachidiotov, ale talentovanych ludi s talentom a nie ubitych a znudenych a znicenych a rwezignovanych kokotov. nikto nepotrebuje vediet VSETKO ROVNAKO ROVNAKO ROVNAKO, precitaj si este raz co som napisal, kazdy sa ude ucit to co ho bavi predovsetkym.... ostatne OKRAJOVO. nebude sa dbat na to, CO NEVIES, ALE BUDE SA DBAT NA TO CO VIES, ROZVIJAT TO. rozvijat to so nvies je ZBYTOCNE.
Je to zaujímavé, jeden obrázok a milión pohľadov. To fakt nikoho nenapadlo to čo mňa? Som to totiž pochopil ako odkaz na to, že učitelia mäknú a strácajú autoritu :D
Ja-som, takže v podstate učitelia mäknú a strácajú autoritu :) Inak neviem či by sa ešte v dnešnej dobe nejaký učiteľ odvážil napríklad plesknúť výrastkovi pravítkom ako to bolo v mojej ére. Však by od študenta obratom dostal päsťou a na druhý deň tam ešte mal vyhrážajúcich sa rodičov :D
JG: Problém je v tom, že je to vymyslené... nech je úroveň školstva aká chce, rozhodne to nie je až také, aby na maturite bola úloha vymaľovať obdĺžnik... 1995 rátajú bežne piataci aj dnes, takže tipujem, že maturant musí zvládnuť aj ten prvý príklad...
mikchal: OK, skús byť konkrétnejší. Lebo z toho, čo píšeš nie je jasné, či sa to vzťahuje na celé predmety, alebo len na vybrané záležitosti v rámci daných predmetov. A ako písali iní - nejde o to, aby vedeli všetci všetko rovnako. Známky ti môžu ukázať v čom si dobrý a môžu to ukázať aj ostatným, ktorých to tiež z nejakého dôvodu zaujíma. Podľa Teba ale sa má fyziku učiť len ten, čo ju vie na jednotku? Ostatní nemusia mať o základoch fyziky šajnu? Atď...
Nathanael: kazdy ma vediet ZAKLADY ZAKLADY ZAKLADY vsetkeho, ale NIE VSETKO VSETCI ROCNAKO ROVNAKO ROVNAKO. kazdy ma VEDIET MAXIMUM CO NAJVIAC Z TOHO CO HO BAVIuz ako ti to mam vysvetlit viac polopate ? uz jednoduchsie to vysvetlit fakt nejde. a znamky su preto zle, lebo porovnavaju plosne, nikto nema vediet nic plosne, kazdy vie vsetko uplne inak na inej urovni a este aj inym sposobom. znamka je totalna kokotina, lebo likviduje tych ludi v tych veciach, kde nie su dobri. znamky u nas nemotivuju (jednotka je ako normal), ale jednotky su za trest, horsia znamka znamena, ze nieco nevies. ale cdpc, ty nemas vediet vsetko rovnako. fuck off znamky, genius je ten, co ma napriklad teoreticky jednotka matika, jednotka fyzika, ostatne prirodovedne predmety trojky, humanitne stvorky. a nech maka na matike fyzike. no v terajsej dobe, je to premiant ? no je to chudak, drbali by ho za tie trojky a stvroky a to ze ma jednodky z matiky a fyziky to by vobec nikoho nezaujimalo. lenze on moze byt genialny fyzik, matematik astronom , technik. nie u nas nebude. lebo ho znicia zlikviduju dojebu, lebo ma stvorku napriklad z dejepisu. ale on by bol prinosny v matike, fyzike astronomii, priniesol by fantasticku pridanu hodnotu, vynalez, tecyhnicky, cokolvek. nie nikdy takych mat nebudeme ani nemame pokial budu fakovat ziakov za znamky, pretoze ziak sa teraz neuci to co vie, v com je dobry, v com moze byt prospesny pre seba a najma ostatnych, ale on sa mu si ucit to, co ho nbavi, v com je horsi. fakof, to je uplne zle, preto sme neuspesna spolocnost.
a aby si to pochopil, samzorejme aj naopak, ten kto je vyborny napr v biologii, nech riesi a uci sa biologiu a napr. este pribuznu chemiu, ostatne len OKRAJOVO. NIE VSETKO ROVNAKO. a zase dalsi, kto je dobry v GEOGRAFII nech riesi geografiu, ostatne len OKRAJOVO. a zase podobne dejepis, atd. tymto stylom vychovas ZO VSETKYCH ODBORNIKOV, teraz vychovavas zo vsetkych VSEOBECNYCH, POSLUSNYCH, ZNUDENYCH, REZIGNOVANYCH VYKONAVACOV. vestci vedia vsetko a vlasne nikto nevie nic poriadne. najsmesnejsie su same jednotkarky, sy to vacsinou dievcata, pretoze skolstvo je zamerane teoreticky jazykovo a oni maju samozrejem lepsie vyvinute centrum reci v mozgu, prax, pokusy, to sa nerobi, tazke jasne ze chalani, zamerani na akciu, ciny, zaostavaju. a tie same jednotkarky by akoze mali byt totalne genialne nadupane, lebo vedia uplne zo vsetkeho vsetko ? no ale oni pridu do praxe a su uplne nechopne totalne. a potom robia nejake asistentky. toto je dobry system ? stale su znamky dobre ? znamky su najvacsi shit na skole. ziaci sa ucia, nie ze chcu, ale preto, ze sa boja. boja sa trestov, zle znamky su trest. skoly nemotivuju, znamky nemotivuju, znamky likviduju motivaciu. btw vo finsku znamky nemaju. pozri vysledky pisa fin vs svk.
a este to uplne nahorsie, cely system u nas je nastaveny tak, ze NAUC SA NASPAMAT. ujovina na ntu. preto su dievcata lepsie ako chalani. talent, intelekt, nadanie, nemaju ABSOLUTNE NIC SPOLOCNE S PAMATOU. naucit sa naspamat, to robia z ludi OPICE, PAPAGAJOV. je dokazane, ZE INTELIGENCIA A PAMAT SU NEPRIAMO UMERNE. lebo, ked potrebujes vediet a vies a vies AKO A PRECO, nepotrebujes, ba nemas to vediet naspamat, mozog sa takto brani. tu sa vychovavaju poslusni uradnici, toto je heslo skolstva este za marie terezie. vychovat poslusnych vojakov a uradnikov. btw u nas mame najmenej podnikatelov (vlastnych) v celej europe. a hmm. asi tak preco ? howgh.
mikchal: OK, v podstate rozumiem... len tri komenty...
1. Kedy je podľa Teba potrebné toto rozdelenie urobiť? Lebo podľa mňa to takto aj funguje, že po absolvovaní základov sa každý zameria na to, na čo chce. Na druhom stupni výberom voliteľných predmetov a krúžkov, na strednej už jednak výberom školy a v rámci nej ďalším výberom predmetov... netvrdím, že školstvo je ideálne, ale nevidím v tom až taký problém...
2. Aj odborníci, o ktorých píšeš musia mať schopnosť vyjadrovať sa. Jednak v rodnej reči a ešte viac v angličtine. Bez angličtiny nemá nikto z menovaných šancu. A schopnosť vyjadrovania sa trénuje aj čítaním a premýšľaním nad prečítaným. A ešte na dôvažok - ja som z akademického prostredia a mám skúsenosť, že tí najlepší sa nikdy nevyjadrujp tak, ako Ty, ale naopak živo sa zaujímajú aj o úplne iné oblasti, ako je ich odbor...
3. Známky - IMHO problém nie je v samotných známkach, ako skôr v rodičoch. K memorovaniu sa neviem teraz vyjadriť, ale namám pocit, že by ma zaťažovalo, že viem aj po rokoch odrecitovať kus Detvana... ;o) A ani nemyslím, že je problém s dievčatami a chlapcami - nemám pocit, že by mali aj tí s horšími známkami dostať sa na univerzitu a tam ukázať, čo v nich je...
Nathanael. ked to vidis takto strasidelne pozitivne, tak sme vlasnte jedna z najprosperujucejsich krajin na svete, vzdelanie je u nas na asolutnej spicke a preto nema zmysel nic menit. si vyhral kua. chalan.
mikchal: nepísal som, že všetko je OK. Systémové zmeny môžu pomôcť, len ich treba vedieť dobre pripraviť. Ale IMHO jadrom problému je pozícia vzdelávania v spoločnosti ako takej. Podľa mňa základ je v rodine. Rodina formuje postoj k vzdelávaniu. A druhá vec je kritické množstvo motivovaných učiteľov. Tých treba aj zaplatiť... A ochota spoločnosti ich zaplatiť priamo súvisí s predošlým bodom...
BTW: predtým si dával za vzor Fínsko a v tom grafe je na tom Fínsko len o kúsok lepšie...
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
Autor určite nepracuje v školstve, ani nemá deti. Ja som maturoval v roku 1987, tento rok moja dcéra. Mal som určite ľahšie otázky ako ona.
V Čechách to nebude nič iné.
ja-som - no ale ty si mohol maturovat na ucilisti a ona na gympli, tvoja veta hovori absolutny prdik.
Prdík hovoríš ty, maturovala na tej istej škole ako ja. Maturity boli rovnaké pre všetkých, otázky pre písomky vyhlasovali v rozhlase. Ústne tiež žiadny rozdiel, nebola ľahšia a ťažšia verzia.
no to je dolezita info, ktoru si mal napisat hned, bez nej ta info mala uplne iny vyznam. a z koho pohladu boli tie otazky lahsie/tzsie , z tvojho ? mozno teraz sa ucia riesit viac logicky a s porozumenim, preto si ty myslis, ze su tazsie (lebo za nasich cias sa ucilo viac naspamat a logika sa brala len ako odbor matematiky).
Mikchal, je úplne jedno ako sa učilo vtedy a teraz, pointa je, že obrázok je blbosť. Zakomponovanie pravidiel EÚ do poslednej otázky o tom svedčí.
ok doki, suhlasim, ale rozumiem pohladu sutora, mam jedno dieta skolopovinne a mam pocit ze sa tam ucia (takmer) same kokotiny. to ale nevyvracia fakt, ze my sme sa ich ucili tiez, ale teraz sa ucia trosticku ine. obsah je urcite iny, aj forma (ucebnice su farebnejsie a potavejsie), ale styl a system sa nezmenil vobec. vychovaj poslusneho uradnika, trotla, kohokolvek, hlavne poslusneho.
a co je uplne najdolezitejsie, nezmenil sa absolutne kokotsky system, ze vsetci maju vediet vsetko rovnako. to je hlavny dovod neuspechu slovenska. ma byt: kto ma talent na co, co ho zaujima, co ho bavi, co mu ide, rozvijajme mu to do maxima, ostatne nech ho nezaujima (alebo len velmi okrajovo), nezatazujem ho tym. nie u nas kokoti, toto vies, to nechaj tak, uc sa to co nevies, na co nemas talent, co ta nezaujima, co ta nevavi. epic fail brutal. socializmus neskoncil. vsetci vsetko rovnako. aj preto su znamky kokotina.
akoze ten obrazok fakt niekto berie vazne? aj po precitani otazky pre rok 2010, nebodaj 2017 toto fakt riesite, ci je ten obrazok pravda? :D:D
mch nic si nepopochopil, tu sa riesia problemy slovenskeho skolstva. obrazok je len podmaz.
@mikchal urcite, ja som postrehol len to, ze sa tu rozobera ake tazke boli matury v minulosti a ake su dnes, tak neviem ako si maturoval ty ale zjavne mas problemy s chapanim pisaneho textu ..
mikchal: Podľa Tvojej metódy vyrobíme fachidiotov, ktorí budú dobrí len v jednej oblasti, ale nebudú mať prehľad, nebudú vidieť širšie súvislosti a nebudú schopní komplexnejšie riešiť problém. Ono ani tak nejde o to, či sa dieťa všetko to učivo naučí, hoci aj trénovanie pamäti je dobrá vec. Dôležitejšie je to, že sa mu v hlave uloží, že existuje oveľa rozmanitejší svet a že niekedy sa, žiaľ, treba prekonať a urobiť aj to, čo Ťa práve nebaví...
nie fachidiotov, ale talentovanych ludi s talentom a nie ubitych a znudenych a znicenych a rwezignovanych kokotov. nikto nepotrebuje vediet VSETKO ROVNAKO ROVNAKO ROVNAKO, precitaj si este raz co som napisal, kazdy sa ude ucit to co ho bavi predovsetkym.... ostatne OKRAJOVO. nebude sa dbat na to, CO NEVIES, ALE BUDE SA DBAT NA TO CO VIES, ROZVIJAT TO. rozvijat to so nvies je ZBYTOCNE.
sak nikto nikoho nenuti aby vsetko vedel rovnako. motivuju, ano, ale nenutia. a kto ti zakazuje venovat sa comu chces?
Je to zaujímavé, jeden obrázok a milión pohľadov. To fakt nikoho nenapadlo to čo mňa? Som to totiž pochopil ako odkaz na to, že učitelia mäknú a strácajú autoritu :D
Ján gaso, asi si jediný, mne obrázok hovorí, že nároky na vedomosti žiakov sa stále znižujú, lebo by inak nezmaturovali.
Ja-som, takže v podstate učitelia mäknú a strácajú autoritu :) Inak neviem či by sa ešte v dnešnej dobe nejaký učiteľ odvážil napríklad plesknúť výrastkovi pravítkom ako to bolo v mojej ére. Však by od študenta obratom dostal päsťou a na druhý deň tam ešte mal vyhrážajúcich sa rodičov :D
JG: Problém je v tom, že je to vymyslené... nech je úroveň školstva aká chce, rozhodne to nie je až také, aby na maturite bola úloha vymaľovať obdĺžnik... 1995 rátajú bežne piataci aj dnes, takže tipujem, že maturant musí zvládnuť aj ten prvý príklad...
mikchal: OK, skús byť konkrétnejší. Lebo z toho, čo píšeš nie je jasné, či sa to vzťahuje na celé predmety, alebo len na vybrané záležitosti v rámci daných predmetov. A ako písali iní - nejde o to, aby vedeli všetci všetko rovnako. Známky ti môžu ukázať v čom si dobrý a môžu to ukázať aj ostatným, ktorých to tiež z nejakého dôvodu zaujíma. Podľa Teba ale sa má fyziku učiť len ten, čo ju vie na jednotku? Ostatní nemusia mať o základoch fyziky šajnu? Atď...
Nathanael: kazdy ma vediet ZAKLADY ZAKLADY ZAKLADY vsetkeho, ale NIE VSETKO VSETCI ROCNAKO ROVNAKO ROVNAKO. kazdy ma VEDIET MAXIMUM CO NAJVIAC Z TOHO CO HO BAVIuz ako ti to mam vysvetlit viac polopate ? uz jednoduchsie to vysvetlit fakt nejde. a znamky su preto zle, lebo porovnavaju plosne, nikto nema vediet nic plosne, kazdy vie vsetko uplne inak na inej urovni a este aj inym sposobom. znamka je totalna kokotina, lebo likviduje tych ludi v tych veciach, kde nie su dobri. znamky u nas nemotivuju (jednotka je ako normal), ale jednotky su za trest, horsia znamka znamena, ze nieco nevies. ale cdpc, ty nemas vediet vsetko rovnako. fuck off znamky, genius je ten, co ma napriklad teoreticky jednotka matika, jednotka fyzika, ostatne prirodovedne predmety trojky, humanitne stvorky. a nech maka na matike fyzike. no v terajsej dobe, je to premiant ? no je to chudak, drbali by ho za tie trojky a stvroky a to ze ma jednodky z matiky a fyziky to by vobec nikoho nezaujimalo. lenze on moze byt genialny fyzik, matematik astronom , technik. nie u nas nebude. lebo ho znicia zlikviduju dojebu, lebo ma stvorku napriklad z dejepisu. ale on by bol prinosny v matike, fyzike astronomii, priniesol by fantasticku pridanu hodnotu, vynalez, tecyhnicky, cokolvek. nie nikdy takych mat nebudeme ani nemame pokial budu fakovat ziakov za znamky, pretoze ziak sa teraz neuci to co vie, v com je dobry, v com moze byt prospesny pre seba a najma ostatnych, ale on sa mu si ucit to, co ho nbavi, v com je horsi. fakof, to je uplne zle, preto sme neuspesna spolocnost.
je tam chybicka, nemalo byt jednotky su za trest, ale malo byt horsie znamky ako jednotky su za trest.
a aby si to pochopil, samzorejme aj naopak, ten kto je vyborny napr v biologii, nech riesi a uci sa biologiu a napr. este pribuznu chemiu, ostatne len OKRAJOVO. NIE VSETKO ROVNAKO. a zase dalsi, kto je dobry v GEOGRAFII nech riesi geografiu, ostatne len OKRAJOVO. a zase podobne dejepis, atd. tymto stylom vychovas ZO VSETKYCH ODBORNIKOV, teraz vychovavas zo vsetkych VSEOBECNYCH, POSLUSNYCH, ZNUDENYCH, REZIGNOVANYCH VYKONAVACOV. vestci vedia vsetko a vlasne nikto nevie nic poriadne. najsmesnejsie su same jednotkarky, sy to vacsinou dievcata, pretoze skolstvo je zamerane teoreticky jazykovo a oni maju samozrejem lepsie vyvinute centrum reci v mozgu, prax, pokusy, to sa nerobi, tazke jasne ze chalani, zamerani na akciu, ciny, zaostavaju. a tie same jednotkarky by akoze mali byt totalne genialne nadupane, lebo vedia uplne zo vsetkeho vsetko ? no ale oni pridu do praxe a su uplne nechopne totalne. a potom robia nejake asistentky. toto je dobry system ? stale su znamky dobre ? znamky su najvacsi shit na skole. ziaci sa ucia, nie ze chcu, ale preto, ze sa boja. boja sa trestov, zle znamky su trest. skoly nemotivuju, znamky nemotivuju, znamky likviduju motivaciu. btw vo finsku znamky nemaju. pozri vysledky pisa fin vs svk.
a este to uplne nahorsie, cely system u nas je nastaveny tak, ze NAUC SA NASPAMAT. ujovina na ntu. preto su dievcata lepsie ako chalani. talent, intelekt, nadanie, nemaju ABSOLUTNE NIC SPOLOCNE S PAMATOU. naucit sa naspamat, to robia z ludi OPICE, PAPAGAJOV. je dokazane, ZE INTELIGENCIA A PAMAT SU NEPRIAMO UMERNE. lebo, ked potrebujes vediet a vies a vies AKO A PRECO, nepotrebujes, ba nemas to vediet naspamat, mozog sa takto brani. tu sa vychovavaju poslusni uradnici, toto je heslo skolstva este za marie terezie. vychovat poslusnych vojakov a uradnikov. btw u nas mame najmenej podnikatelov (vlastnych) v celej europe. a hmm. asi tak preco ? howgh.
mikchal: OK, v podstate rozumiem... len tri komenty...
1. Kedy je podľa Teba potrebné toto rozdelenie urobiť? Lebo podľa mňa to takto aj funguje, že po absolvovaní základov sa každý zameria na to, na čo chce. Na druhom stupni výberom voliteľných predmetov a krúžkov, na strednej už jednak výberom školy a v rámci nej ďalším výberom predmetov... netvrdím, že školstvo je ideálne, ale nevidím v tom až taký problém...
2. Aj odborníci, o ktorých píšeš musia mať schopnosť vyjadrovať sa. Jednak v rodnej reči a ešte viac v angličtine. Bez angličtiny nemá nikto z menovaných šancu. A schopnosť vyjadrovania sa trénuje aj čítaním a premýšľaním nad prečítaným. A ešte na dôvažok - ja som z akademického prostredia a mám skúsenosť, že tí najlepší sa nikdy nevyjadrujp tak, ako Ty, ale naopak živo sa zaujímajú aj o úplne iné oblasti, ako je ich odbor...
3. Známky - IMHO problém nie je v samotných známkach, ako skôr v rodičoch. K memorovaniu sa neviem teraz vyjadriť, ale namám pocit, že by ma zaťažovalo, že viem aj po rokoch odrecitovať kus Detvana... ;o) A ani nemyslím, že je problém s dievčatami a chlapcami - nemám pocit, že by mali aj tí s horšími známkami dostať sa na univerzitu a tam ukázať, čo v nich je...
Nathanael. ked to vidis takto strasidelne pozitivne, tak sme vlasnte jedna z najprosperujucejsich krajin na svete, vzdelanie je u nas na asolutnej spicke a preto nema zmysel nic menit. si vyhral kua. chalan.
Nathanael podla teba cisko funguje, podla mna naopak. tu mas JASNY DOKAZ, kto z nas dvoch ma pravdu. https://eduworl...najnestastnejsi
mikchal: nepísal som, že všetko je OK. Systémové zmeny môžu pomôcť, len ich treba vedieť dobre pripraviť. Ale IMHO jadrom problému je pozícia vzdelávania v spoločnosti ako takej. Podľa mňa základ je v rodine. Rodina formuje postoj k vzdelávaniu. A druhá vec je kritické množstvo motivovaných učiteľov. Tých treba aj zaplatiť... A ochota spoločnosti ich zaplatiť priamo súvisí s predošlým bodom...
BTW: predtým si dával za vzor Fínsko a v tom grafe je na tom Fínsko len o kúsok lepšie...